"25"
(print
/ obiect / sculptură)
Ioana
Ciocan I Virgil Scripcariu I Mihai Zgondoiu
ATELIER
030202 / VIENNAFAIR 2014
În
perioada 2-5 octombrie 2014, Galeria Atelier 030202 din Bucureşti este invitată
la Târgul de Artă Contemporană VIENNAFAIR, cu proiectul "25", o
expoziție de print, obiect şi sculptură realizată de artiştii Ioana Ciocan,
Virgil Scripcariu şi Mihai Zgondoiu. "25 reprezintă, într-un fel
sau altul, feţele identitare parcurse de către trei artişti români care au
trăit momentul Decembrie 1989. Pentru fiecare dintre noi, există şi o Românie
subiectivă, şi o Românie văzută prin ochiul deformant al imaginarului colectiv.
Niciunul dintre noi nu avem pretenţia unei imagini şablon despre Revoluţia
română şi nici un sentiment idealizant despre felul în care am trecut de
comunism", a declarat Mihai Zgondoiu, artist vizual și manager al Galeriei
Atelier 030202.
ART/OMV
Austria și ICR Viena susţin și promovează prezenţa galeriei și a celor trei
artişti la VIENNAFAIR. AgenţiadeCarte.ro este partenerul media
al proiectului.
Ioana
Ciocan este artist
vizual și coordonator al programelor de artă în spațiul public Proiect
1990 (Piața Presei Libere-București), S P A M (Parcul
Carol I-București) și curator al programuluiSculptură en plein air-ul
Aiurart. Proiect 1990 a fost inițiat în ianuarie 2010 prin
amplasarea unei replici a statuii lui V. I. Lenin de Boris Caragea,
intitulată Ciocan vs. Ulyanov pe soclul din Piața Presei
Libere din București. Proiect 1990 accentuează interesul
Ioanei Ciocan pentru arta de propagandă, dar și dorința artistei de a
revitaliza un spațiu din București cu o mare încărcătură istorică, care nu a
fost valorificat de către autorități din 1990 până acum. Artiștii invitați de
Ioana Ciocan să expună în Proiect 1990 au reușit, în peste patru ani de zile,
să creeze o nouă identitate a soclului lui Lenin. Atitudinea lor a fost uneori
ironică în fața autorităților – „Rechinii roșii”, alteori tristă – a se vedea
„Visul Românesc”, dar întotdeauna critică. Tema relaţiei artei cu totalitarismul,
cu presiunea politică şi a produsului artistic menit să susţină cauze
mincinoase, care tinde să se pună în slujba unor mesaje capacitante politic,
într-un context istoric dat, nu poate fi neglijată. Ioana Ciocan militează
pentru un muzeu al artei comuniste unde speră să mute statuia lui Petru Groza
de Romul Ladea și Lenin de Boris Caragea, pe care deja le-a salvat din
abandonul de la Mogoșoaia, printr-un parteneriat încheiat cu Primăria
Municipiului București.
www.ioanaciocan.com
“Amintirile
copilariei mele sunt în mare parte frânturi de imagini. Perioada 21-26
decembrie 1989 nu este diferită. Uitându-mă acum înapoi la acele câteva zile de
acum 25 de ani, pentru o fată de nouă ani ca mine, sunetul mulțimii, gloanțele,
nu aveau nicio legătură cu prăbușirea regimului Nicolae Ceaușescu. Reprezentau
o serie de evenimente pe care nu le puteam interpreta sau cu care nu aveam o
legătură directă.” (Ioana Ciocan)
Virgil Scripcariu s-a născut în 1974. În anul 2003 a
absolvit Facultatea de Sculptură din cadrul Universităţii Naţionale de Artă din
Bucureşti. În 2003 primeşte din partea Guvernului României bursa
Theodor Aman realizând stagii de documentare în Franţa, Italia şi
Siria. Începând cu 1999 este prezent în expoziţii de grup şi personale (2003,
2005, 2012). Lucrările sale sunt în general figurative, explorând compoziţional
şi spiritual figura umană. Cele mai importante participări:
Europalia 2007/Bruxelles, Tipping Point 2010/ Bruxelles, BOLT/Standul
României în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneţia 2008,
rezidenta in Irlanda 2008, 412X4/Wood.ro 2010 la
Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti, manifest artistic
împotriva defrişărilor abuzive din spaţiul urban. Realizează obiecte şi în zona
designului cu participări la: Common Roots.
Design Map of Central Europe/Holon Design Museum Israel 2013, Romanian
Design Week 2013, London Bookfair 2012, amenajarea standului României. Câteva
dintre lucrările sale de sculptură sunt expuse permanent în spaţiul public, în
Bucureşti iar altele fac parte din colecţii private româneşti şi
străine. În paralel cu preocupările de sculptură este implicat în
proiecte de educaţie şi conservare a patrimoniului cultural. În România este
reprezentat de AnnArt Gallery.
www.virgilscripcariu.ro
“Am
încercat prin detaşare ironică, observaţie culturală şi critică socială să
surprind cu haz ceea ce aş numi foarte simplu înlocuirea unei ideologii cu altă
ideologie, cu toate implicaţiile ei. Încă mai sunt multe întrebări legate de
identitate, graniţe, apartenenţă, spirit european şi năzuinţe comune, la care
timpul ne va răspunde. Pornind de la aceste dileme, folosind tehnici mixte şi
materiale inedite, doresc să ofer privitorului un prijlej de reflexie
autoironică.” (Virgil Scripcariu)
Mihai Zgondoiu s-a născut în 1982 în România. Este
artist vizual și coordonator al Galeriei Atelier 030202 – spaţiu de artă
contemporană din București și co-curator al galeriei geamMAT a Muzeului de Artă
din Timișoara În 2004 a absolvit cursurile Facultății de Arte şi Design din
Timișoara, secția grafică, în prezent fiind doctorand la Universitatea
Naţională de Arte din Bucureşti. Extrem de creativ, Mihai Zgondoiu oscilează cu
lejeritate între experimental și tradițional, arta sa abordând o arie largă de
genuri și tehnici artistice de la desen, colaj și gravură la new media,
video-instalații, performance și artă urbană. Cele mai recente
expozitii/proiecte personale sunt: The Artist’s Golden Hand /
Galeria FivePlus – Viena & Galeria Aiurart – București, BreakBody /
Muzeul de Artă din Timișoara, Lenin’s Sleep / Piața Presei -
Bucureşti, The Red Line / Centrul Național al
Dansului din Bucureşti, The Red Carpet / Curtea Muzeului
Schlooss – Linz, Austria, Freedom as Visual Pattern / Galeria
Hampden - Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts USA, Me Matrix /
Galeria Calina – Timișoara, Me / Galeria de Artă Contemporană
a Muzeului Național Brukenthal – Sibiu.
A mai
participat în BB6 (Bucharest Bienale), IEEB4 (International Experimental
Engraving Biennial – Mogoșoaia), Now Art Now Future (The International Biennial
of print – Vilnius), lucrările sale aflându-se în colecții particulare și de
stat: Colecția de Artă „Luciano Benetton” (IT), Fundaţia „DFEWA” Stuttgart
(DE), Colecția de Artă Năsui (RO), Muzeul de Artă Vizuală, Galați (RO), Muzeul
Florean de Artă Contemporană-Baia-Mare (RO), Muzeul Naţional de Artă-Satu Mare
(RO).
“Fac parte
din ultima generație de pionieri care a jurat pe drapel credință patriei.
După trei luni de zile de pionier, a venit Revoluția. Momentul Decembrie 1989 a
rămas pentru mulți români ca o mare renaștere. Transformările prin care a
trecut România în cei 25 de ani de la căderea regimului comunist au fost
influențate de îngheț-dezgheț, de ideologii și sisteme sociale actualizate
de foștii ideologi și, mai ales, de manipularea în masă. Cuvinte și concepte
precum libertatea de exprimare, drepturi individuale și exercițiu
democratic-european nu au putut fi puse în practică în adevăratul lor sens
identitar. Ne-a mai rămas doar certidudinea unor dileme despre noi și Celălalt.
Oare și dilemele pot fi înghețate?" (Mihai Zgondoiu)